neděle 2. srpna 2015

Tak učitelé prý nevědí jak učit o komunistech a socialismu, zvláště když vidí dnešní realitu. 3) opravdu nevědí, nebo nechtějí?


Tak prý dnešní děti říkají, ten komunismus byl fajn. A že učitelé nevědí, jak je učit o komunistech a socialismu. Ani se nedivím dnešním dětem, které socialismus nepamatují. Ani dnešním třicátníkům, kteří pamatují socialismus a komunisty jako děti a ještě k tomu žili v době uvolňování, perestrojky, Gorbačova. Nedivím se, když slyší v rodině, že komunisti jim nic neudělali, že měli zaměstnání, dostali byty, zadarmo školy a zdravotní péče. Kdo sháněl, sehnal všechno. A když slyší, kolik stál chleba, mléko, máslo, maso… A kolik si toho koupili za stovku. A ozvat se mohli, zastání měli, bylo bezpečněji na ulicích…. Kdybych ten ráj sám nezažil, tak bych také řekl: komunismus byl fajn. Ano, dětem a lidem do 35 let se opravdu nedivím, zvláště když jejich rodiny patřili do těch 90%, o jejich myšlení a postoje k režimu komunisti nestáli.

Ale co se divím a nepochopím, je to, že učitelé a zvláště ti co by to měli vědět, protože to učí: základy společenských věd (občanská nauka), nevědí, jak to dětem vysvětlit. Učitel, který neumí učit svůj předmět, tam nemá co dělat. Vlastně je to špatná vizitka jeho práce. Mě by vyhodili, kdyby sem pracoval špatně. Prý nevědí jak vysvětlit klady a zápory dneška v porovnání s minulostí. Zvláště když dnes se má tolik lidí špatně. Ano dříve se většina lidí (v rámci možností a státu) mělo dobře, ale i takový se měli dobře jen proto, že neviděli, neslyšeli, nemluvili, do ničeho se nepletli, to by byl jejich konec. A proč je tak těžké to učit? Stačí říkat vše, dobré i špatné, klady i zápory. Jako závěrečný test dát, ať studenti napíšou klady a zápory socialismu a demokracie mohou je i ohodnotit (známkou, body) podle důležitosti z jejich pohledu. Pak ať porovnají kde je více kladů a kde záporů a počet bodů a uvidí, co je lepší. Ale to chce opravdu kvalitní učitele, objektivní a nezaujaté, bez politické příslušnosti, apolitické.

Proč by mělo být těžké vysvětlit dětem historii. Fakta známe, světci doby žijí, je spousta dokumentů, psaných i s filmovaných. Příklady máme v Číně, KLDR, na Kubě, a dalších zemích, kde budují socialismus a odkud se přes dokumenty, reportáže, internet, z vyprávění lidí co tam byli, můžeme něco dozvědět. Tak kde je problém? Že by tu nikdo nechtěl říkat a učit pravdu? Buď záměrně, úmyslně, protože s dnešním režimem nesouhlasí, nebo to neumí? V obou případech by neměl učit. V tom případě nesouhlasu, proto, že by jeho učení nebylo objektivní, ale agitační, v případě, že neumí učit, nemusím vysvětlovat. Pak se nedivme, že dnešní děti a lidi mladší 35 let, říkají: ten komunismus (socialismus) byl fajn.

Žádné komentáře:

Okomentovat