pondělí 27. listopadu 2023

Milá vládo České republiky, nauč se mluvit, jinak amen a motýle s námi

Milá vládo České republiky, nauč se mluvit, jinak amen a motýle s námi

QUIDO CZERNY
NOVÁ ORIENTACE
26. 11. 2023
OTEVŘENÝ DOPIS / Milá vládo České republiky, dne 12. 11. 2023 jsem v deníku FORUM 24 publikoval satiru Kluci, mě to nebaví. Na několika příkladech nešťastných kroků a mizerné komunikace jsem chtěl ukázat, že to trochu vypadá, jako by ses už těšila, až to kormidlo Babišovi zase vrátíš. Článek vnímali různí lidé různě. Někteří Andrejovi fanoušci usoudili, že konečně i FORUM 24 píše pravdu, někteří tví fanoušci usoudili, že převlékám kabát, a ty ses dokonce urazila a snad si i postěžovala, jak to bylo ošklivé…

Milá vládo, moc se mi líbí, že čteš. Ještě více, že čteš i FORUM 24 a rubriku NOVÁ ORIENTACE, z toho mám radost a jsem nadšen. Jenže není čtení jako čtení. Klíčem ke čtení je snaha o porozumění.

Hodně mi záleželo na tom, abys vyhrála volby. Osm let faktické Babišovy vlády s podporou ruského švába z Hradu považuji za nejpromarněnější období našich dějin od sametové revoluce. Stejně jako spousta dalších jsem pro tebe nejen hlasoval, ale také demonstroval, psal, skládal písničky, natáčel satirická videa, abych pomáhal otevírat oči těm, kteří se byli ochotni aspoň dívat. Že si Babiš počíná špatně a nebezpečně. Tudíž jsem přesvědčen, že mám teď i trochu právo vyjádřit svou obavu.

A ta obava, formulována nikoli jazykem satiry, ale prostým sdělením, zní: Bojím se, že když to tak půjde dále, Babiš vyhraje s přehledem volby a vytvoří vládu. Bojím se, že už je zaděláno na velikou lumpárnu, kterou signalizuje nový ředitel České televize, a ta se nazývá státní televize.

Bojím se, že za tři roky tady bude mít Babiš nejen svou vládu a svá média a svůj průmysl, ale také svou státní televizi. Takže už volby nikdy neprohraje, jako jeho vzor Orbán. Bojím se, že tady sice nevznikne vláda vulgární party mafiánů a konspirátorů z mateřské školky, jako je na nebohém Slovensku, ale zato korporativní fašistický agrofertí stát.

A aby tento můj dopis nebyl jen kritikou, protože jak mi napsala jedna tvá fanynka, kritizovat umí každý, přidám radu: Milá vládo, nauč se mluvit. Nauč se mluvit tak, aby ti rozuměl každý. Aby ti rozuměla například moje maminka, která celý život pracovala jako kuchařka a je v důchodu a volila tě a říká mi: „Víš, já jim nerozumím. Rozumím dost Schillerové, abych poznala, že říká kraviny, ale nerozumím jim…“

Projev, který si poslechne deset docentů a rozumí mu z něj tři, není politický projev, ale parodie na společenské vědy.

A milá vládo, nemáš-li čas se naučit mluvit srozumitelně, zaplať kapesné někomu, kdo to udělá za tebe. Já vím, že děláš většinu věcí správně a že to v naší situaci bez obětí nejde a že ty přehmaty, kterých ses dopustila, nejsou nijak fatální, spíše jen trochu trapné. Ale když nemáš schopnost ani trpělivost mluvit k národu tak, aby ti rozuměl a věřil, najmi si někoho, kdo to dokáže. Protože jinak amen a motýle s námi.

Tvůj volič Quido M. Czerny

Žádné komentáře:

Okomentovat