neděle 2. srpna 2015

Děti chtějí lásku, ne peníze

Dítě by nikdy nemělo být o penězích. Ten kdo píše, že je, ten ať si ho nepořizuje. Protože to dítě by nejspíš mělo všechno, jen né lásku rodičů. Tak holt nebudeme mít auto a budeme jezdit autobusem a vlakem. Nikdy nepojedeme na dovolenou, ale o volných dnech se projdeme krajem, kde bydlíme. A až budou děti větší, tak si můžeme udělat několika denní turistiku pod stanem. Nebudeme mít byt plný elektroniky, mobil (nebo pevnou) budeme mít jen jeden, a jen na zavolání o pomoc. Budeme se oblékat skromně, oblečení se bude opravovat a dědit. A zapomeneme na butiky, dáme za vděk Vietnamské tržnici. Budeme se snažit udržovat školní pomůcky, aby je mohlo mít další dítě. Obdarovávat se můžeme ručně vyrobenými přáníčky a nějakou ručně vyrobenou maličkostí. No a nejspíš si nikdy nikam nepůjdeme sednout, pobavit se. Ale copak není dostatek domácích her? A není nad vyprávění si. Na hygieně se moc šetřit nedá, ale na jídla ano. Holt si nebudeme moci dovolit alkohol (na přípitky a oslavy), luxusnější potraviny (třeba kaviár a další, exotické potraviny). No, nejspíš se jídelníček bude skládat jen z rýže a těstovin, a z chleba, slabě natřen máslem. 

Tak jsem se nechal unést, už nejspíš přeháním. Ale určitě se dá dnes uživit rodina. Jen se musí chtít, hlavně se uskromnit, a vzdát se dosavadního života. To co je nejdražší, k nezaplacení, ale může to mít každý, je: láska, porozumění, komunikace, tolerantnost, pochopení pro druhé. Bez lásky, citu, pochopení, porozumění, bude člověk nespokojený i uprostřed bohatství. Již jsem to jednou někde psal, že pocházím z rodiny chudší. Dnes by se řeklo: že jsme byli socky. Ale s odstupem času, nevadilo mně to, že jsme žili skromně. Že jiné děti měli moderní hračky, byli u moře, měli lepší svačiny, o oblečení nemluvě. Ale vadí mi to, že nebyla doma pohoda, pochopení, láska, radost ze života. Radost, že jsme spolu. Každý jsme raději byli sám a snažili se utéci z domu. To mně opravdu vadí. Ne dostatek, ale ta láska, pochopení, popovídání si u mámy a řešení problémů u táty. A já se snažil o toto s vlastními dětmi. Uvidíme, v čase, jak se mi to povedlo.

O domácím násilí 2

Pokračování o domácím násilí.

Záleží hlavně a především na vás, jestli to vy chcete řešit a vyřešit. Víte, jeden Britský politik kdysi řekl: nejbližší ruka, která mi pomůže, je na konci mého ramene. A když k tomu potkáte i pár přátel, kteří pomohou, tak vám to dodá sílu. Ona psychická pomoc je také důležitá. Jestli vy sama budete moc chtít, jestli i přes to, že vám třeba nikdo nevěří, budete bojovat. Mnoho obětí to nezvládá právě proto, že je okolí podkopává. Že věří uhlazenému, milému, vzdělanému agresorovy, než jim. Ale jen ta oběť ví, jak to je. A nesmí jí odradit ani případný odpor okolí. Přeji všem, abyste dostali tolik síly a odvahy, že se agresorovy postavíte. Určitě to zvládnete. Sami. Nikoho nepotřebujete k samotné obraně. Ale je dobré, jako psychologická podpora, když máte kolem sebe několik přátel, které vám rozumí a podpoří. Buďte silní. Přeji vám, aby to vše dobře dopadlo. Minimálně morální vítězství je už teď vaše. Nikdo vám tak nepomůže, jako vy sami. Nikdo vám tak nebude věřit, jako vy sobě. Nikdo nebude za vás bojovat, tak jak vy za sebe. Opravdu je to vše na obětech, na vás. Jestli oni budou chtít z té pasti utéci, nebo ne. A rozhodně nejhorší je to, že i když se jim už pootevřou ty dvířka, tak se nechají agresorem oklamat a opět je zavřou. A potom je další a další otevírání těžší a těžší.

Nechápejte to, jako že tvrdím, že si za to týrání oběti mohou sami. Nikdy jsem to nikde nepsal. Za týrání si rozhodně sami nemohou. Ale mohou za to, že je agresor zdolal, zdeptal. Že se nechali tak zdeptat. A mohou za to, jak dlouho to trvalo. Po první známce agrese se měli bránit. Agresor opravdu útočí jen tam, kde je mu to dovoleno. První atak a prásk - odezva, agresor sám ustoupí. Pozdější obrana ho akorát více rozzuří. Obrana musí být okamžitá, ne opožděná. Ale jak v zamilovanosti poznat, co je agrese, že? Tak že ještě jednou: Za samotnou agresi oběť nemůže, ale za její pokračování a délku už ano. Nevím, jestli chápete ten rozdíl? Každopádně se nikdy, v žádném případě, nemůže svalovat vina na oběť a odsoudit tak oběť. Vždy, za jakýchkoliv okolností, je to vina agresora a odsouzení si zaslouží agresor. A posměch si zaslouží agresor, ne oběť!

Chápu vás, že když už dojde k agresi, tedy když se překročí ten druhý stupeň, že je to pak těžké. Ale to už jsme lapeni. A je rozdíl, jestli se budeme bránit hned, ještě než nás má agresor v moci, anebo až potom. To pak samozřejmě agresora ještě rozzuří. To bude považovat za to, že se jemu, pánovi, vzepřel jeho otrok. Ale to nejdřív musí z nás toho otroka udělat. A jiná otázka. Kdyby vás agresor pro fackoval, počastoval nadávkami, ponižoval vás, už v době chození, už na první, druhé, nejdéle třetí schůzce, NEODEŠLI BYSTE? NEROZEŠLI BYSTE SE? No určitě ano a agresor by vás určitě nechal, protože by zjistil, že vy nejste kořist. A šel by jí hledat jinam. A protože to ví, tak se tak nechová. Čeká, až se chytnete do pasti a pak zasadí úder. Agresor je šelma na lovu. A tak nepotřebuje kořist vystrašit a odehnat, ale ulovit a zabít.

1) JAKÁKOLIV AGRESE PROTI DRUHÝM, JE ZAVRŽENÍHODNÁ A MĚLA BY BÝT PO PRÁVU POTRESTÁNA!

2) NIKDO NEMŮŽE ZA AGRESI VŮČI SVÉ OSOBĚ. NIKDY, V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ, CHYBA JE VŽDY V AGRESOROVI!

3) KAŽDÝ MŮŽE ZA TO, JAK DLOUHO TU AGRESI STRPÍ!

4) KAŽDÝ MÁ PRÁVO SE AGRESI BRÁNIT A DOMÁHAT SE OBRANY, BEZ POSMĚCHU OKOLÍ!

5) POVINNOST VŠECH JE OBĚTI AGRESE POMOCI A AGRESORA A AGRESI ZASTAVIT!

Osobně si nedokáži také představit, že to někdy zažiji. Nejsem věc a nejsem něčí otrok. A to víte, že to zkoušelo pár lidí (škola, učňák, práce), ale vždy jsem se postavil, i když jsem riskoval zdravý. Ale měl jsem pokoj. Ukázalo se, že ti agresivní blbečci opravdu nehledají protivníky, ale oběti, s kterými nebudou mít žádnou práci. Tak že, sice jsem tu pravou šikanu (už vůbec ne domácí násilí) nezažil, ale díky tomu, že jsem jí včas zarazil. Hned na začátku jsem ukázal, že mě sice může zbít, třeba i zabít, ale že si odnese šrámy i on. A bylo po útoku. Tedy, ne že bych to prožíval často, ale asi to bylo právě pro to. A ještě jeden případ, z dětství. Fotr nás mlátil. Mámu i děti. A nechlastal, prostě ho to bavilo. Ale než jsme se dostali do puberty. Pak jsme nabančili jemu a byl klid. Už jen nadával za zavřenými dveřmi. A pak chodil po bytě po špičkách. Opravdu, hlavní je nedat se. Pak se ukáže, že agresor je ve skutečnosti slaboch, chudák spíše hodný politování. Ale nikdo ho nebude litovat, protože zlo se litovat nedá.

Také se mějte. A jen doufám, že vám se to nestane. Nebo jestli se to stalo, tak doufám, že už to máte za sebou. A jestli se vám to děje, tak vám přeji sílu to zvládnout. Těm co to zvládli, blahopřeji. Jsou to silné, sebevědomé ženy.

O domácím násilí

Právě jsem ve zprávách viděl, jak spisovatelka Simona Monyová, ještě letos v dubnu, si pochvaluje milující rodinu, v četně manžela. Milé dámy, nechci vás rozčílit, ale takto se chová opravdu slepice, s prominutím. Jestli násilí trvá přes 10 let, ale ona si ještě ten život pochvaluje… Opravdu nerozumím. Kdyby mluvila jen o dětech, ale ona hezky mluvila i o manželovy?!? Buď si to vymyslela, nebo, opravdu nerozumím. Na to by mi asi odpověděl nějaký psycholog přes vztahy. Jestli je to pravda, tak nechci být krutý, už vůbec se nechci toho hovada zastávat. Ten si zaslouží trest smrti. Ale podle mě si ZA to takové ženské mohou sami.

Neznám takovou situaci osobně. Možná bude blíže pravdě ten/TA která to sama prožila, nebo pracujete s tak postiženými ženami, má jiné zkušenosti, než já, který o tom jen čte a slyší. Ale i tak, a hlavně kvůli dětem, myslím si, že by taková žena měla něco udělat. Dnes jsou spousty možností, kam se obrátit, kde se může domluvit, aby se to ten její nedozvěděl. A hlavně, nechápu toho přítele, kterému to řekla, on to měl řešit. Já bych to tedy řešil. Já bych sám zašel za policií, za organizacemi, které se tím zabývají. To že mu to řekla, možná asi bylo volání o pomoc. Ale on to nepochopil. Asi to zase tak velký přátelé nebyli.

Proč se nechají ženy týrat? Proč zůstávají u tyranů? Je to v tom, že ho asi milovala, a že byl asi dobrý v posteli? Tam se už ledacos vyřešilo, tak mu nějakou tu nakládačku, po následném dobrém sexu, ráda odpustila. Bohužel se najdou i takové, které i pak neodpustí a žalují. Ale náhle (pachatel seká měsíc dobrotu a zahrnuje oběť láskou a sexem) to pak odvolá. Tak není divu, že se do těchto případů policii ale i organizacím, které s tím pracují, nechce. Takové ženské bych potrestal žalářem ve jménu dalších obětí.

Jistě, obrana takového chování je strach o děti. Ale právě kvůli tomu strachu o děti, by každá taková žena měla odejít. Právě kvůli těm dětem. Myslím, že to není o strachu, ale o lásce. O tom, že si každá nejdříve myslí, že by se přeci ona nezamilovala do tyrana. Že přeci jí také miluje, že to byl jen zkrat, který se nebude opakovat. Vždyť se přeci milují, mají děti. A když se to opakuje, že to bylo také naposled, nebo že mu něco provedla a rozčílila ho? Ale asi jí stále miluje, když se pak tak krásně chová, pozve jí na večeři, krásně se pomilují, zase je to ten hodný miláček. No a ani si taková žena neuvědomí, že se dostala do soukolí zla. A už jí to mele.

A když už se začíná bát o sebe a o děti, tak už je pozdě. Sakra pozdě. A ono je už pozdě i to, že mají to dítě. Oni vlastně kolikrát ty děti mají proto, že počítají, že je to dítě sblíží. Chyba, velká chyba a uvíznutí ještě více v pasti. Ale podle mně se tomu dá předběhnout. Už po prvním útoku. Vrazit mu také jednu. Okamžitě mu dát nůž na krk, že jestli se to bude opakovat, tak od něj odejde. A potom buď agresor přestane, nebo odejde. Oni ti agresoři totiž z počátku zkouší, co si mohou dovolit. Proto se ty útoky konají řídce. Až když získal nadvládu nad obětí, tak se útoky nejen zkracují, ale i přibývá na brutalitě. Stačí si jen včas uvědomit, co se děje. A láska neláska, tohle si nikdo k nikomu nemůže dovolit. A totální vítězství agresora je to, že když už se žena vzepře a zažaluje ho, tak pak to zase odvolá. Co to udělá: Pro oběť totální K.O., totální prohra. A pro agresora: Totální vítězství a zotročení oběti a pocit nadvlády nad ní.

Domácí násilí může stát každému. Je velmi naivní si myslet, že nám se nemůže nic špatného stát. Z toho plynou ty první chyby, kdy si myslíme, že agresor není agresorem, jen se nějak špatně vyspal, či co. Poznat ten první náznak je těžké, zvláště když milujeme. No, kdo by čekal od milovaného člověka útok? Nevím, jak bych se sám zachoval. Ale myslím si, že bych dal agresorovy hned najevo, že si to nenechám líbit. Agresoři si hledají oběti, ne protivníky. Hledají si bezbranné, ne jen ty, kteří jsou slabší než oni. Kolikrát je oběť i silnější, než agresor. Ale neumí se bránit. Nedokáže agresora odrazit tím, že mu jasně naznačí, že ho sice může zbít, ale bude mít také modřiny. Agresoři nikdy nechtějí mít boule a modřiny. Oni chtějí vítězit bez nějakých šrámů.

AGRESOR NEHLEDÁ PROTIVNÍKA ALE ODĚŤ!

A i proto je agrese plíživá, postupná, vzrůstající. Ne okamžitá a se vší váhou. Každý agresor nejdříve oběť zkoumá, zkouší, a až má jistotu, že jde o oběť, pak teprve zaútočí. Nevím jak ostatní. Ale já vše, co jsem tu napsal, jsem si nevycucal z malíčku. I když pravda, vše to znám teoreticky. Ale po stovkách článků, rozhovorů, debat, filmů podle skutečnosti, dokumentů a i publicistických pořadech, mohu říci, že toho vím dost (opakuji - pravda jen teoreticky).

Ale všechny případy mají až notoricky společné body.

OBĚTI:

1) podvědomě nevěří, že se to může dít jim, že to byl jen zkrat. Že se to už nestane, nebo že zas bude vše jako dříve. A protože ho milují, tak ho ještě brání.

2) Myslí si, že to zvládnou. Že svým chováním k agresorovi, agresora donutí k jinému chování. Stále hledají v agresorovi to dobré, co v něm bylo. Stále doufají, že jejich láska, případně jejich děti, agresora změní.

3) Přiznat si, že je to agresor, že je to agrese, je pro ně stejně ponižující, jako sama agrese. Cítí to jako své zklamání, jako že oni zklamali. Cítí to jako svou ostudu.

4) Náhlá změna v chování agresora, náhlý zájem, omluvy, a nakonec i ten sex, oběť bere jako změnu milovaného a milujícího člověka. Tak přeci nemůže být tak zlý. A dají mu další šanci a vše je zapomenuto a vše se děje od začátku. Oběť mnohdy opět agresora brání.

AGRESOR:

1) Vyhledává si svou oběť, na které nejdříve pomalu a postupně, zkouší svou moc nad ní (nejdříve psychickou). Pokud se ukáže, že se mu oběť nepostaví, ví, že jí má v moci.

2) Hned od začátku jejich spolužití dává jasně svou převahu znát a tlačí oběť tam, kam potřebuje. Oběť ztrácí sebevědomí a agresor jí v tom ještě podporuje. Nyní už zkouší svou moc nad obětí i fyzicky, ne jen psychicky.

3) Pokud ani potom nedojde k odporu oběti, agresor se už nepřetvařuje a naplno projeví svou agresi. Ví, že oběť si udrží, když bude agresi prokládat láskou a odprošením oběti.

4) Tím definitivně oběť zlomí, znejistí, přenese svou vinu na oběť. To potřeboval, čímž vítězí a oběť je ztracená. Má jí ve své moci a stane se pro agresora jen hračkou, s kterou si může dělat, co chce.

Epilog: Pokud oběť do druhého bodu neprozře, tak pak se už těžko dá něco dělat. Potom je to těžší a těžší. Ale v tomto případě je agresor schopen ještě oběť tolerovat jako bytost, ne jako věc, a ustoupí od dalšího pronásledování. Pokud oběť ale neprozře, tak má agresor pocit, že vládne nad bytím a nebytím oběti. A když se konečně oběť k něčemu rozhoupe, je to pro agresora urážka osobní cti. A buď má v sobě ještě nějaké zábrany a oběť jen dlouhodobě, někdy i celoživotně, obtěžuje, napadá, na dálku ponižuje, nebo už zábrany nemá žádné a oběť zabije, minimálně zmrzačí. To vše vyplývá z těch stovek zveřejněných příběhů, které jsou jen vrcholkem pyramidy z tisíců případů, které se dějí.

Také se mějte. A jen doufám, že vám se to nestane. Nebo jestli se to stalo, tak doufám, že už to máte za sebou. A jestli se vám to děje, tak vám přeji sílu to zvládnout. Těm co to zvládli, blahopřeji. Jsou to silné, sebevědomé ženy.

Mít děti je drahé? A proč?

Proč nejsou děti? Kdyby byli, nemusela by být důchodová reforma? A jak mohou být děti, když je tak draho a ještě se jim berou dnes peníze! Kdyby raději byla větší podpora rodin! Více peněz v mateřské, více porodného, levné byty… Tak to jsou stesky proč to dnes je, jak to je. Proč místo dětí, si raději mladí pořídí psa, kočku, jiné zvířátko. Proč se vlastně už ani nežení, protože neseženou byt a tak dál bydlí u rodičů. Ani si nemohou půjčit na byt, protože je nezaměstnanost.

Opravdu to je v penězích? V bydlení? Pak v tom případě, nejbohatší lidé v zemi jsou Rómové, když jim nevadí drahota a nízké přídavky a příspěvky. V tom případě, nejvíce bytů v zemi mají Rómové, protože asi všichni bydlí. V tom případě, nejzaměstnanější (100% zaměstnanosti) jsou Rómové, protože asi všichni musí mít práci. Tedy, soudím podle toho, že v jejich komunitě mají děti už i děti (běžně 14,15 až 18 let) a než jim je dvacet, tak už mají 2,3 děti. (ne všichni, ale v jejich komunitě je to běžný jev)

Myslím si, že to určitě není o penězích, nezaměstnanosti, o bydlení, o drahotě… ale o lidech. Je to o náročnosti lidí. Chtěli by pro své děti luxus, který jim mohou zajistit jen ti opravdu bohatí. Chtěli by mít ten nejvyšší komfort. Když to tak poslouchám, tak si říkám, jestli to spíše není o tom, že by se jim snížil ten standart, na který jsou zvyklí?

Podle mě je to spíše o tom, že když jsem si užíval za svůj plat, tak pokud mi někdo dá ještě jeden (minimálně stejný), tak pak budu mít dítě. A když mně dá dva platy na víc, budu mít dvě děti, a při třech……. Takto bych shrnul požadavky mladých, pro založení rodiny. (samozřejmě neplatí pro všechny) Ale to nejde a nešlo to nikdy a nikde.

Rozebíral jsem to s dcerou. Ta by chtěla komfort, a já jí dával příklad, že my neměli takové věci, ale měli jsme vás. A naši rodiče měli ještě méně, ale měli nás. Tak samozřejmě jsem si vyslechl moudro mladých: to byla jiná doba, a bylo to. No, byla, nebyla. V každé době jsme se všichni museli přizpůsobit potřebám a možnostem. V každé době se musí žít do výše platů (tedy legálně a poctivě) a v každé době to jde.

Tak třeba, proč mít nový kočárek a postýlku? Proč mít jednorázové plíny, když obyčejné jsou levnější. A proč mít přebalovací pult, když se ještě před 20 lety přebalovalo na posteli nebo na dece na kuchyňském stole? A proč kupovat dětské prádlo tak, že každý měsíc musíme koupit jiné, větší? Já si pamatuji, že dříve se prostě koupilo takové prádlo, které sice nejdříve bylo velké, ale dítě do něj dorostlo, a tak prádlo na děti vydrželo i půl roku. A za nás sice ještě nebylo možno koupit levně u Vietnamců, ale když to dnes jde, tak proč nekupovat tam?

A proč si kvůli dítěti pořizovat něco, co se dnes sice kupuje, ale rozhodně to není pro život dítěte důležité. Vlastně to slouží jen pro náš pocit, že na to máme, že se o dítě dokážeme postarat, že se má dítě lépe, než jsme se měli my. Třeba ohrádky v místnosti, hlídací zařízení, speciální nádobí na přípravu a ohřev výživy….

Prostě, šetřit se dá, a když jsem se kouknul na ceny, tak sice jsou až 10x větší, ale dnes je 10x větší průměrný plat. Možná že něco je i na přepočet trochu větší (stejně jako je dnes toho hodně levnější), ale průměrně jsou ceny stejné. Prostě, nebuďme nároční, počítejme s tím, že naše dítě prostě nebude mít to, co dítě nějakého manažera, že se sníží naše životní úroveň. Že už nebudeme mít pohodlný život bez problémů a vydání.

Ale počítejme s tím, že kolik dáme dětem lásky, tolik nám jí děti vrátí. A není tedy dítě dobrá investice?

Máme rádi zvířata

Krásný díl pořadu: ta naše povaha česká. A je to tak, lidé se obklopují zvířaty proto, že je lidé zklamali. Zvíře nedokáže zradit, opustit, oklamat, být zlí. Ano, nedokáže být zlí, protože to prostě neumí! Jistě, jsou některá zvířata "zlá". Ale to je z našeho, lidského hlediska. To my jsme něco udělali špatně. Přehlídli jsme nějaký signál. To my jsme se nechovali ke zvířeti, jak jsme měli. To my jsme zvíře bili, týrali, špatně s ním zacházeli, nerozuměli mu, co nám říká, nerozuměli jeho potřebám. A co hůř, někdy jsme i zvíře úmyslně učili, být zlý. Ale kdo chtěl a chce zvíře jako kamaráda, přítele, jediného tvora na zemi, aby nezůstal sám, tak tomu se zvíře odvděčí láskou, vděkem, oddaností, věrností. A u psů to platí tisícinásobně.

A jeden osobní příklad: manželka neměla ráda žádná zvířata. Podle ní patřili všechna zvířata na zahradu, do přírody a na pekáč (to samozřejmě některé). Ale jedna dcera se zachovala dost špatně. A druhé jsme chtěli udělat radost a protože chtěla od malička pejska, tak ho dostala. Tedy díky mě. No a náhle se i žena změnila a pejsek je dnes její miláček. Myslím si, že kdyby nebylo té nezdárné dcery, tak pejska nemáme do dnes. Tak nám pejsek změnil ženu a mamku a dnes by už bez pejska nebyla.

Lidé nás prostě zklamou, zvířata ne, pokud je my sami nezklameme.

Domov není dům

Domov je krásné slovo a znamená snad vše, co člověk potřebuje. Domov je rodina, láska, zázemí, skrýš. Domov je druh, děti, rodiče. Domov je tam, kam se vracíme nejraději. Domov je něco, kam přijdeme a je tam někdo, kdo nám rozumí, kdo se o nás postará, Pokud je domov domovem, tak je to jako maják, který nás přitahuje, ať jsme třeba na opačné straně světa. Z domova můžeme odejít na kraj světa, ale stejně nás to přitáhne spět. Domov je místo, kde nás celý život někdo čeká. Kde se můžeme schovat před nepřízní osudu, lízat si rány. Domov je přístav, kde můžeme vždy přistát a přečkat rozbouřené moře. Kdo ten přístav má, měl by si toho vážit a snažit se ho spravovat. Někdo si myslí, že domov nepotřebuje nebo že jeho domovem je celý svět. Ale každý přijdeme na to, co je to domov až když nám bude ouvej nebo až zestárneme a zjistíme, že jsme sami. A sám může být i uprostřed houfu lidí. Domov není dům, byt. Domov je to, po čem se nám stýská a kam nás táhnou vzpomínky. Domov je hlavně o hezkých vzpomínkách. Ty dělají domov domovem. Domov je tam, kde se cítíme šťastni a kam se rádi vracíme, protože tam máme srdce.

Že bych byl úchyl?

Nevěděl jsem, že ještě ve 21 st. budou lidi uvažovat jako před sto lety. Nebo je to spíše tím, že nejsem sympatický a pro některé lidi přímo odpudiví. Možná že kdybych byl sympatický, bylo by vše jinak. Ale k věci. Bavil jsem se z jednou známou z práce (no spíše z autobusu, protože se vídáme akorát na stanici, jinak bydlíme a děláme každý jinde)

Vyženil a následně si adoptoval dvě děti, dcery. Věděl jsem, že je budu mít rád jako vlastní. Učil jsem se s nimi, učil jsem je na kole, plavat, věnoval jsem se jim v nemoci a ve zdraví. Mazlil jsem se s nimi, ale i jsem jim vynadal a někdy i dostali, když to bylo třeba. Radil a vysvětloval. Prostě jsme byli rodina. Tak jak asi každý, tak i já mluvil o rodině. Stěžoval jsem si na mladší dceru, která se nám za naší péči odvděčila. Pomluvila nás, kudy chodila. Začala se nabízet na internetu. Vyhýbala se nám. Nejdříve ta dotyčná se mnou souhlasila, ale jen do chvíle, než jsem řekl, že jsem se s nimi mazlil a měl jsem je rád jako vlastní.

No a najednou nastal problém. Ona mazlení chápe jako sex milenců. Sama nemá děti a tak jsem jí marně vysvětloval, že rodiče se s dětmi mazlí. Na to mi řekla: ale vlastní a já jsem nevlastní. A děti se ještě k tomu mazlí jen s mámou (takže ani vlastní tátové se s vlastními dětmi nemazlí) a jen když jsou malí (takže před pubertou).

Tak jsem jí řekl: to jsem je měl od sebe odehnat, když ke mně přišly? A starší ke mně přijde ještě dnes (22 let), no to už naší rodinu začala považovat za nějakou úchylnou. Najednou jí bylo jasno, proč mladší odešla a začala se živit, jak se živí. Prý když jsem jí osahával a zneužíval, tak se nediví, že utekla a nechce nás znát.

Ptal jsem se: jak osahával. Když dítě obejmu, dám pusu, pohladím, hraju si s ním, mám ho na klíně? Na to odpověděla: no to bys u soudu musel vysvětlit, jak si to dělal. No už jsem ztrácel slova a dech. To jsem opravdu nečekal a ukončil hovor.

Tak to, že si rodiče adoptují děti, znamená, jen je živit a šatit. Žádné mazlení, žádné city, žádný domov. Stále zůstáváme sobě cizí. A kdyby mělo vzniknout nějaké pouto, je to úchylný, zneužívání dětí a prostě trestný. A to je 21, století. Ale myslím si, že hlavní důvod je ten, že nejsem sympaťák. Docela bych se vsadil, že kdyby to samé říkal někdo sympatický, krásný, nějaká celebrita (kterou by měla ráda), tak by měla jiný názor.

Sebekritika není kňourání

Reakce na jednu debatu. Když mluvím nebo píši o sobě, o tom co se mi stalo, co jsem prožil a co mi kdo udělal, tak to jsem hned uplakánek, kňoural, zakomplexovaný, trápící se, moula co si neumí poradit. Zajímavé, a tak jsem dal příklad jiných, kteří také povídají o sobě a co zažili a kdo jim co udělal. Nato mi řekli, že oni to myslí s ironií a nadsázkou.

Zajímavé, jiní to myslí s ironií, nadsázkou, jako zábavu na pobavení společnosti. Jen je zajímavé, že všichni ti "srandisti" patří mezi krásný, sympaťáky, celebrity, nebo mající postavení a moc, ale nikdy k nim nepatří oškliví, nesympatický, obyčejní, řadoví lidi. Ti už si nedělají ze sebe legraci, ale myslí to vážně. Zvláště ti oškliví a nesympatický.

Proč krásný, sympatický, celebrita, nebo někdo na vysokém postě, o sobě může říkat cokoliv, hanět se a stěžovat si na osud a jiné lidi, horem dolem, a lidi ho chápou nebo to berou jako legraci. Stojí při něm a litují ho. Věří, že to není tak, jak říkají, ale jinak, nejspíš opačně. Ale každopádně s nimi soucítí. Zato oškliví, nesympatičtí, obyčejný lidi, cokoliv řeknou, třeba jen aby řeč nestála, nebo prostě jen sdělí něco ze svého života, nebo ze sebe nedělají, co nejsou a sebekriticky o sobě mluví, jsou hned uplakánci, co se cítí ukřivdění, ufňukánkové, co si to vlastně zaslouží a jsou k smíchu. A co říkají je pravda, a dobře jim tak.

Proč si může stěžovat a svěřovat se, jen někdo, zato druhému je to odepřeno? Proč by se krásný, sympaťák, celebrita nebo kdo má nějaký post, kdo je bohatý, nemohl cítit bídně, sklesle, zakomplexovaně, ublíženě? Protože, u takových se předpokládá, že mají vše a proto MUSÍ BÝT ŠŤASTNÍ! A proč se oškliví, nesympatický, chudý, řadový člověk, nemůže cítit šťastně, vyrovnaně, mluvit o sobě co chce a svěřovat se s čím chce? Protože, u takových se předpokládá, že nemají, co si přejí a proto závidí, mají komplexi a cítí se ublíženě, proto se předpokládá, že MUSÍ BÝT NEŠŤASTNÍ!

Ale i tak, ať si každý myslí co chce, tak přeci proto, abych nevypadal jako kňourálek, tak pokud o sobě budu psát a mluvit, tak ne jako o fešákovi, sympaťákovi, když přitom vím, že jsem nesympatický, oškliví a lidem k smíchu. Tak snad nejsem slepý a hluchý, abych neviděl a neslyšel, jak se mi lidé posmívají. Naopak bych byl ještě k smíchu.

Jedno je ale jisté, kdyby mně můj vzhled stále někdo nepřipomínal, tak bych ani nevěděl, že jsem tak jiný, šeredný. Protože od narození žijete se svým tělem, tak si ani neuvědomíte, že něco není, jak má být.

Kdybych se stále nesetkával s tím, jak mě někdo paroduje, tak ani nevím, že mám špatný hlas a výslovnost. Nikdy by mně nenapadlo, že má kůže je tak bílá a holá, že mé špičky (chodidla), jdou tak moc od sebe. Že můj obličej je nesymetrický a jemný, proto si mě pletou (někteří) se ženskou. Nevěděl jsem, že nemít vousy, je tak hrozný a nenormální. Že mé šišlání je tak moc slyšet (R, Ř). Prostě nebýt vás, lidí, tak si myslím, že jsem normální člověk, jako každý z vás.

Nyní jsem si vzpomněl na jeden příběh:

Na jednom hradě žil malý kluk. Byl šťastný, veselí, stále se usmíval a rád chodil mezi lidi a své vrstevníky. Pokaždé když přišel, tak se všichni smáli a on je bavil různými vystoupeními a vtipy. Na tom hradě ale nebylo nikde zrcadlo. Až jednou uviděl svůj obraz v okně. Byl zděšen. Uviděl zrůdu. Tehdy pochopil, že se mu lidi a zvláště děti, nesmáli proto, že je zábavný a veselí. Ale proto, jak vypadá. Od toho dne se už nikdy neusmál a i lidem se vyhýbal.

Nerozebírejte ten příběh, jako že obraz v okně mohl vidět už dříve, je to jen příběh. Příběh, který má říci jen to, že jak se člověk cítí, záleží nejen na něm, ale na nás všech. Má říci, že každý by měl být to co je a ne to co není. Má říci, že ostatní lidi by se k ostatním měli chovat stejně, bez rozdílu. Že vzhled by neměl být určující pro smýšlení o člověku.

Já sám jsem taky zažil šok, který mě definitivně dostal tam, kam patřím. Tedy několik šoků. Když jsem se viděl na videu, když jsem slyšel svůj hlas, když jsem prošel manželskou krizí a následně si uvědomil, proč se mnou vlastně ženy chodily a proč si mě vzala manželka. Vždy to bylo pro něco jiného, než z lásky. Proto to taky vždy skončilo, jak to skončilo. Taky jsem si uvědomil, že žena opravdu zkrásní muže. Když jsem byl ve fázi vztahu zamilovaný (já, ne ona), tak jsem se cítil být hezký. No abych to nepřeháněl, prostě jsem si myslel, že to není zas tak špatný. No ale vždy když to skončilo, tak jsem se zase cítil jako šereda. Nyní už se na sebe ani nemůžu podívat.

Vím, jaký jsem, a asi mě s toho nedostane žádná láska, protože vím, že by to stejně opět bylo jen jako východisko ze situace. Že bych opět jen poskytl úkryt, pofoukal bolístky, a až by se opět oklepala a narovnala, frrrrrrrr a už by jako vyléčený ptáček, letěla za lepším. Tento článek není fňukáním, pokud fňukání chápete, jako stěžování si a prošení o pomoc, utěšování a litování. Já si neztěžuji a ani nechci, aby mě někdo pomáhal, litoval a utěšoval. Prostě jen popisuji fakt, který se nedá změnit a tak jsem ho přijal. Jsem s tím smířený a tak jen chci říci: kvůli svému vzhledu se přeci nebudu blížit kanálama, neuzavřu se do nory a budu tiše jako myška. Prd vážení, naopak budu tak hlasitý a tak vykukovat, jak bude třeba. A s tím vy všichni nic nenaděláte.

Jak (ne)udělat zlého člověka 2

Kdysi jsem byl veselí, usměvavý člověk, plný optimismu. Každému bych chtěl pomoci, každému jsem věřil, každému jsem se svěřoval a od každého si nechal poradit. Všichni byli lepší nebo stejní jako já. Každý byl dobrý, čestný, poctiví. Prostě krása. I ten svět byl hezčí. Slunce více hřálo i svítilo, příroda byla čistší, voňavější, zelenější.

Ale jak tak léta přibývala, jak mě život fackoval z leva z prava, sem tam kopanec, rána pod pás, tak mě ten úsměv z tváře mizel a i ten optimismus se vytrácel. Už pro mě svět nebyl tak voňavý, zelený, čistý. A poznával jsem, že nejsou jen dobrý, slušný a poctivý lidi, ale že svět se hemží zlými a zákeřnými lidmi.

Poznával jsem, že asi mezi lidi nepatřím. Zvláště když jsem zjišťoval, že ať řeknu, udělám, navrhnu cokoliv, tak je špatné, nepřijatelné, nesrozumitelné, blbé a špatné. Prostě bych se mohl snažit, jak chci, vždy to vyjde na nic. A co mě utvrzovalo v tom, že asi nepatřím mezi lidi, bylo to, že když jiný řekl, udělal, navrhnul to samé co já, tak to bylo přijatelné, dobré, srozumitelné.

Taky jsem zjišťoval, že ve sporu s někým jiným, který měl někdo rozsoudit, vždy vyhrál ten jiný, i kdybych měl očividně pravdu já. I když jsem byl napadeným, uraženým já, tak vždy se to vyřešilo tak, že když by pravda měla být u mě, tak se dodalo: ale ty sis musel začít, proč by to jinak ten druhý udělal? Zajímavé, že se nikdo nezeptal, nebo nezamyslel: proč bych to říkal, nebo dělal já?

Začínám mít pocit, že taky budu vrčící, štěkající bručoun, který se tak už předem brání proti útoku. Už se nebavím s lidmi v klidu, s úsměvem, bez toho, abych čekal něco proti mně. Už nedokážu věřit lidem, v jejich dobrotu. Začínám lidi nesnášet, stejně tak, jako oni nesnáší mně.

Cítím se jako dítě, které je neustále peskováno, že zlobí, až nakonec začne opravdu zlobit. Já už nejsem dítě, ani pubescent, ale dospělí muž. Proto sice nezlobím, ale začínám být na lidi nepříjemný. Dokonce jsem se přichytil, že když si někdo dělá očividnou legraci ze mě, nad kterou bych se dříve zasmál, tak dnes reaguji podrážděně. Prostě legraci od jiných, zvláště těch, kteří mi dávají, nebo dávali znát, jak mě nesnáší, nemohu přijmout, protože je nesnáším zase já.

Mám pocit, že se mi nic v životě nepovedlo. Jen co splatím hypotéku, uvidím, že mě dcera už nebude potřebovat, tak půjdu umřít. Co bych tu ještě dělal. Zvláště když tu očividně nemám co dělat.

Ps: pro ty co nepochopili můj článek: toto není fňukání, volání o pomoc, stěžování si, ale jen sdělení. No a těm, co jim jsou mé články (zvláště politické) proti srsti a rádi by, aby to umírání bylo už zítra, tak těm vzkazuji, že tu budu tak dlouho, jak bude potřeba a jak budu chtít, nejdéle až do smrti. A ať se netěší, i po smrti je budu strašit. Bububububu.

Jak (ne)udělat zlého člověka

Člověk a ani zvíře se nerodí zlí, ani dobrý. Jak se budou chovat v dospělosti, záleží na výchově a vlivu okolností. Když bude dítě bito, uráženo, ponižováno, asi z něho nevyroste veselí, sebevědomí člověk. Člověk společenský, bránící svá práva.

Co se stane, když zjistí, že se může na hlavu stavět, může se pro druhé přetrhnout, ale je mu to na nic, protože je lidem nesympatický. Když zjistí, že jinak se lidi dívají a hodnotí to, co dělá on a to, co dělá kdokoliv jiný.

Co se stane, když nebude mít zastání a dovolání se svých práv. Když na jeho názory nabude brán zřetel. Když vidí, že když se k němu jiní chovají špatně, je to v pořádku, ale když se brání nebo sám zaútočí, je to špatné a hned se za to ztrestá.

S takového člověka se stane buď méněcenný, zakřiknutý člověk. Vyhýbající se společnosti. Nebo zlí, útočný člověk, jednající agresivně na cokoliv. Oba ale budou "více méně" nesnášet lidi a společnost. Jedni se budou schovávat, druzí útočit.

A zavinil to přístup společnosti. Stále je v nás cosi zvířecího. Stále se snažíme lidi, kteří vypadají a chovají se jinak, vyštvat, zničit, izolovat. Ano, dnes se to neděla tak krutě, jako v dávnověku. Ale myslíte si, že když se někomu smějeme, předem odsuzujeme, dáme mu najevo, že je ten poslední z nás, že to není kruté?

Pak se nedivme, že někteří lidi jen vrčí a koušou. Že se mračí a nechtějí s vámi nic mít. Že jakákoliv snaha s ním vyjít, zkrachuje. Oni totiž mají s lidmi špatné zkušenosti. Bojí se vás, tak se brání, jak umí. Oni většinou od lidí nic dobrého nedostali, naopak, tak to samé čekají i u vás.

Pochopme je, snažme se jim dokázat, že jsme jiní. Že nemáme tu pomyslnou hůl, abychom je v nestřeženém okamžiku praštili. Nikdo se nerodí zlí, a záleží na nás, na všech, kolik bude ve společnosti zlých a kolik dobrých.