Taky jsem nikdy nepochopil, proč se děti na základce, mají učit to, co v životě nebudou potřebovat. Myslím že problém je politický. Když nedosahujeme světových úspěchů ve všem, tak se alespoň pochlubme množstvím vysokoškoláků.
To, že mnozí vysokoškoláci, jsou pro běžný život, ať pracovní nebo soukromý, nepoužitelní, zbyteční a nepotřební? No a co!? Hlavně že je máme, no ne? Ale to platilo už za komoušů, nejen dnes. "Cvachy" ve všech oborech, si tu vytváříme už 70 let.
Zřejmě se zapomnělo, proč vzniklo povinné základní školství. Ne jako předstupeň pro vysoké školství, ale aby každý člověk, uměl především číst, psát a počítat. A umět být v životě samostatný, tedy umět se uživit.
A k tomu fakt nepotřebuji znát fungování vesmír, jak funguje trávicí ústrojí, popsat kostru zvířete, podle čeho se dělí druhy zvířat a rostlin, hlavní město jiné země a další podrobnosti o ní, jinou řeč, ani znát něco o afrických zvířatech. A podrobné dějiny lidstva ......
Ale stačí mě, když si o tom všem přečtu, když budu umět psát, počítat, umět si něco postavit, opravit, vymyslet, budu se chtít učit od druhých. A když se budu umět orientovat v krajině, znát základní dovednosti k přežití (první pomoc), umět se uživit a postarat se o dům a bydlení.
To ostatní, co jsem předtím označil jako zbytečné, bych se měl učit soukromě, v nějakém zájmovém kroužku, nebo jako přípravu na své další směřování do života. Tedy, jako další stupeň vzdělání. Ale ne na základce. Protože, každý nechce být doktor, inženýr, kosmonaut, právník, archeolog, cestovatel, diplomat......
Abych to shrnul. Základní škola, by neměla být škola všeobecných znalostí, ale znalostí základních. Které nám pomohou žít, přežít, uživit se. Pro ty další znalosti, potom slouží škola života (tedy naše osobní poznatky a zážitky), střední škola a vysoká.
Žádné komentáře:
Okomentovat