středa 2. prosince 2015

Názor.

NÁZOR, mými slovy: Náš vlastní názor je to, co si myslíme my. Kolektivní názor je názor kolektivu, skupiny, strany, apod., i když to nemusí být náš názor. Vynucený názor je ten, který nám někdo vnutí, proti naší vůli. Přejatý či přijatý názor, je ten, který dobrovolně přijmeme, i kdyby to mělo změnit názor náš.

Názorem je slovní i tělesný (verbální i neverbální) a písemný projev na cokoliv. Jediné písmeno, slovo, pohled je názor. Názor je písemný a mluvený projev, i projev celého těla. Názor v žádném případě neznamená, že je (ne)správný, (ne)pravdivý, (ne)podložený, (ne)objektivní, (ne)vyjadřující názor většiny nebo společenský trend, (ne)přijatelný pro jedince, kolektiv, společnost. Osobní, vlastní, názor, je názorem jedince, který vychází z jeho zážitků, prožitků, poznání, nálady, cítění a pocitech.

A jelikož, každý jedinec, pokud je svobodný, je jedinečnou osobností, žijící si svůj život. Tak má každý jiné zážitky, prožitky, poznání, cítění, pocity z věcí a událostí, které prožívá. I kdyby se jednalo o stejné věci a události více jedinců, tak každý jí vnímá jinak. Jako příklad, dám počasí. Někdo má rád léto, jiný zimu, někdo má rád slunečno a vedro, jiný chladnější den, a jemný deštík. Někdo má rád zimu a sníh, pro jiného je to hrůza, děs. Je snad ten jeden neobjektivní, nevzdělaný hlupák a druhý jeho opak?

Ještě nikdo z těch, kdo se sice ohání demokracií, svobodným názorem, tolerancí, pravdou…, ale jen v případě, že se jedná o jeho demokracii, názor, toleranci, pravdu…, mě neodpověděl na otázku (otázky), jak si tedy oni představují demokracii a názor. Buď odpovědi neznají, nebo nerozumí otázce, hlavně tomu, na co se ptám. Tak ještě jednou, a polopaticky, jsem rozepsal otázky tak, že stačí na každou odpovědět JEN: ANO, NE. Nemusíte to okecávat do dalších slov:

1) demokracie a tolerance JE svobodné šíření vlastních názorů a respektování jiných názorů.
2) demokracie a tolerance NENÍ zákaz šíření jiných názorů, nerespektování cizích názorů a vyžadování změny jejich názorů.
3) respektování názoru druhých a mít vlastní názor JE, že nebudeme za jiný názor druhé trestat, zesměšňovat a vyžadovat po nich změnu názoru, a nebudeme svůj názor měnit podle potřeby a přání druhých.
4) respektování názoru druhých a mít vlastní názor NENÍ to, že budeme měnit své názory podle potřeby a přání druhých, a že to samé nebudu vyžadovat po druhých.
5) předpojatost, zaujatost NENÍ to, že budeme stát za svým názorem, ale změníme ho po jasných důkazech o našem omylu.
6) předpojatost, zaujatost JE to, že budeme stát za svým názorem, a nezměníme ho i za předpokladu, že budou jasné důkazy o tom, že se mýlíme.
Já na každou otázku odpovídám ANO.

Zaniká naše civilizace?

Přečteno a protože je to až hrůzně pravdivé, tak jsem to, se svolením, zveřejnil. Máme se opravdu obávat konce západní civilizace? Vzhledem k průměrnému věku civilizací, které od vzniku až do zániku, trvali tak 2 až 3 tisíce let, tak prožíváme druhou pulku naší existence a nyní bude stále hůř. Nebo ne? Může nás zachránit globalizace? Nebo naopak uzavřenost a izolace?

Osvětim - to je fascinující. Auschwitz - This is fascinating

Zajímavá úvaha. Vyšlo to ve ŠPANĚLSKÝCH NOVINÁCH v úterý 15. ledna 2008.

Všechen evropský "život" zahynul v Osvětimi. Článek napsal
Sebastian Vilar Rodrigez.

Šel jsem po ulici v Barceloně a najednou jsem objevil strašlivou
pravdu - Evropa zemřela v Osvětimi... Zabili jsme šest milionů Židů a
nahradili je 20 miliony muslimů. V Osvětimi jsme spálili kulturu,
myšlení,
tvořivost, talent. Zničili jsme vybrané lidi, opravdu vybrané, protože
ztvářeli skvělé a úžasné lidi, kteří změnili svět.
Podíl těchto lidí se projevuje ve všech oblastech života: vědě, umění,
mezinárodním obchodu a především jako svědomím světa. To jsou lidé,
které jsme spálili. A pod záminkou tolerance a protože jsme chtěli
dokázat sami sobě, že jsme byli vyléčení z choroby rasismu, jsme
otevřeli
brány 20 milionům muslimů, rase která nám přinesla hloupost a
nevědomost,
náboženský extremismus a nedostatek tolerance, kriminality a chudoby,
vzhledem k neochotě pracovat a podporovat jejich rodiny s hrdostí.

Tato rasa vyhazovala (do povětří) naše vlaky, zvrátila naše,
krásná španělská, města do třetího světa, kde se topí ve špíně a
kriminalitě.
Tito lidé se uzavírají v apartmánech, které dostávají zdarma od
vlády a plánují vraždu a zničení jejich naivních hostitelů.

A tak se trápíme, že jsme vyměnili, kulturně rozvinuté,
prostředí za fanatické nenávisti, tvůrčí dovednost za destruktivní
schopnosti a inteligenci za zaostalost a pověry.
Vyměnili jsme snahu o mír Židů Evropy a jejich talent k budování
lepší budoucnosti pro své děti, jejich rezolutnost lpět na životě,
protože život je svatý..... za ty, kteří usilují o smrt, nejen pro
sebe, ale i pro nás, naše děti a jejich děti.
Jaká hrozná chyba byla udělena ubohé Evropě. Globální islámské
populace je přibližně 1,2 miliardy, to je jedna miliarda dvě stě
milionů
nebo 20% světové populace.
Kolik Nobelových cen jim bylo uděleno:
Literatura:
1988 - Najib Mahfooz

Mír:
1978 - Mohamed Anwar El-Sadat
1990 - Elias James Corey
1994 - Yaser Arafat:
1999 - Ahmed Zewai

Ekonomika:
(nula)

Fyzika:
(nula)

Medicína:
1960 - Peter Brian Medawar
1998 - Ferid Mourad

CELKEM: 7 (sedm)

Globální Židovské populace je přibližně 14.000.000, tj.
čtrnáct milionů nebo
0,02% světové populace. Ti přijali následující Nobelovy ceny:

Literatura:
1910 - Paul Heyse
1927 - Henri Bergson
1958 - Boris Pasternak
1966 - Shmuel Yosef Agnon
1966 - Nelly Sachs
1976 - Saul Bellow
1978 - Isaac Bashevis Singer
1981 - Elias Canetti
1987 - Joseph Brodsky
1991 - Nadine Gordimer světa

Mír:
1911 - Alfred Fried
1911 - Tobias Michael Carel Asser
1968 - René Cassin
1973 - Henry Kissinger
1978 - Menachem Begin
1986 - Elie Wiesel
1994 - Šimon Peres
1994 - Yitzhak Rabin
Fyzika:
1905 - Adolf von Baeyer
1906 - Henri Moissan
1907 - Albert Abraham Michelson
1908 - Gabriel Lippmann
1910 - Otto Wallach
1915 - Richard Willstaetter
1918 - Fritz Haber
1921 - Albert Einstein
1922 - Niels Bohr
1925 - James Franck
1925 - Gustav Hertz
1943 - Gustav Stern
1943 - George Charles de Hevesy
1944 - Isidor Rabi Issac
1952 - Felix Bloch
1954 - Max Born
1958 - Igor Tamm
1959 - Emilio Segre
1960 - Donald A. Glaser
1961 - Robert Hofstadter
1961 - Melvin Calvin
1962 - Lev Davidovič Landau
1962 - Max Ferdinand Perutz
1965 - Richard Phillips Feynman
1965 - Julian Schwinger
1969 - Murray Gell-Mann
1971 - Dennis Gabor
1972 - William Howard Stein
1973 - Brian David Josephson
1975 - Benjamin Mottleson
1976 - Burton Richter
1977 - Ilya Prigogine
1978 - Arno Allan Penzias
1978 - Peter L Kapitza
1979 - Stephen Weinberg
1979 - Sheldon Glashow
1979 - Herbert Charles Brown
1980 - Paul Berg
1980 - Walter Gilbert
1981 - Roald Hoffmann
1982 - Aaron Klug
1985 - Albert A. Hauptman
1985 - Jerome Karle
1986 - Dudley R. Herschbach
1988 - Robert Huber
1988 - Leon Lederman
1988 - Melvin Schwartz
1988 - Jack Steinberger
1989 - Sidney Altman
1990 - Jerome Friedman
1992 - Rudolf Marcus
1995 - Martin Perl
2000 - Alan J. Heeger

Ekonomika:
1970 - Paul Anthony Samuelson
1971 - Simon Kuznets
1972 - Kenneth Joseph Arrow
1975 - Leonid Kantorovich
1976 - Milton Friedman
1978 - Herbert A. Simon
1980 - Lawrence Robert Klein
1985 - Franco Modigliani
1987 - Robert M. Solow
1990 - Harry Markowitz
1990 - Merton Miller
1992 - Gary Becker
1993 - Robert Fogel

Medicína:
1908 - Elie Metchnikoff
1908 - Paul Erlich
1914 - Robert Barany
1922 - Otto Meyerhof
1930 - Karl Landsteiner
1931 - Otto Warburg
1936 - Otto Loewi
1944 - Joseph Erlanger
1944 - Herbert Spencer Gasser
1945 - Ernst Boris Chain
1946 - Hermann Joseph Muller
1950 - Tadeáše Reichstein
1952 - Selman Abraham Waksman
1953 - Hans Krebs
1953 - Fritz Albert Lipmann
1958 - Joshua Lederberg
1959 - Arthur Kornberg
1964 - Konrad Bloch
1965 - Francois Jacob
1965 - Andre Lwoff
1967 - George Wald
1968 - W. Marshall Nirenberg
1969 - Salvador Luria
1970 - Julius Axelrod
1970 - Sir Bernard Katz
1972 - Gerald Edelman Maurice
1975 - Howard Martin Temin
1976 - Baruch S. Blumberg
1977 - Roselyn Sussman Yalow
1978 - Daniel Nathans
1980 - Baruj Benacerraf
1984 - Cesar Milstein
1985 - Mi Chae l Stuart Brown
1985 - Joseph L. Goldstein
1986 - Stanley Cohen [a Rita Levi-Montalcini]
1988 - Gertrude Elion
1989 - Harold Varmus
1991 - Erwin Neher
1991 - Bert Sakmann
1993 - Richard J. Roberts
1993 - Phillip Sharp
1994 - Alfred Gilman
1995 - Edward B. Lewis
1996 - Lu RoseIacovino

CELKEM: 129!

Židé nepodporují "vymývání mozků" svým dětem ve vojenských výcvikových
táborech, ani je neučí, jak vyhodit sebe samé "do povětří" a způsobit
maximální smrt Židům a jiným, kteří nejsou muslimové. Židé neunášejí
letadla, ani nezabíjejí sportovce na olympijských hrách a ani
se "vyhazovat do povětří" v německých restauracích.
Není jediný Žid, který zničil kostel. Není jediný Žid, který
demonstruje
zabíjením lidí. Židé neobchodují s otroky, ani nemají vůdce vyzývající
k džihádu a smrti všem nevěřícím.
Možná, že by, muslimové ve světě, měli zvážit a zapojit investice
do standardního vzdělávání a méně obviňovat Židy za všechny jejich
problémy.
Muslimové by se měli ptát, "co mohou udělat pro lidstvo(?)",
aby měli právo požadovat respekt ostatního lidstva.
Bez ohledu na své pocity o krizi mezi Izraelem a Palestinou a
arabskými sousedy, i když si myslíte, že je vina na straně Izraele,
následující dvě věty skutečně hovoří za vše:
"Pokud by Arabové složili zbraně dnes, neexistovalo by žádné další
násilí.
Pokud by Židé odložili své zbraně dnes, neexistoval by už Izrael."
Benjamin Netanjahu Generál Eisenhower nás varoval, že je věcí
historie,
že když vrchní velitel spojeneckých sil generál Dwight Eisenhower
objevil oběti táborů smrti, nařídil, aby bylo, "toto všechno"
vyfotografováno a aby byli Němci, z okolních vesnic, prováděni
koncentračními tábory, aby si uvědomili, co
jejich lídři natropili a bylo jim nařízeno, že se musí zůčastnit
pohřbívání mrtvých.
Udělal to proto, jak řekl slovy asi v tomto smyslu: "To vše musíte
nafilmovat, vyfotografovat, napsat o tom záznamy a hlavne k tomu
získat svědky - protože někde na cestě dějin někdo vstane a řekne,
že se to nikdy nestalo."
V poslední době se, ve Velké Británii diskutovalo, zda by se měl
odstranit holocaust z jejich školních osnov, protože to "uráží"
muslimskou populaci, která tvrdí, že k tomu nikdy nedošlo. Zatím
to nebylo odstraněno.
Nicméně, to je děsivá předzvěst strachu, který sužuje svět a jak
snadno
se tomu, každá země, poddává.

Je více než 60 let poté, co druhá světová válka v Evropě skončila.
Tento e-mail je poslán jako pamětní řetězec, na památku 6 milionům
Židů, 20 milionům Rusů, 10 milionům křesťanů a 1900 katolických kněží,
kteří byli# "zavražděni, znásilněni, upáleni, vyhladověni, biti,
ponižováni a (na nich prováděny) experimenty", zatímco německý národ
klopil oči k zemi (nebo odvracel zrak). Nyní, více než kdy jindy, Irán
a jiné arabské země, tvrdí, že holocaust je "mýtus", je nezbytné
zajistit, aby svět nikdy nezapomněl.

Tento e-mail je určen dosáhnout 400 milionů lidí po celém světě.
Kolik let to bude, než se útok na Světové obchodní centrum,
"nikdy NESTAL", protože to uráží některé muslimy ve Spojených státech?

Nelituji těch, kdo si to zavinili sami.

Tak jestli je vám líto těch, kdo si svou blbostí, naivitou, zkazí život, tak to mě opravdu ne. Mě je líto jen těch, kdo skončí špatně, aniž by si to sami zavinili.

A to jedině tak, že měli úraz, nebo onemocněli a to jim zavinilo změněnu pracovní schopnost či přímo invalidní důchod. A pokud žili v páru, tak se to vše stalo jim nebo jejich partnerům, případně oboum. A také úmyslný trestný čin, jako přepadení, okradení, podvod (tím myslím opravdu podvod, ne že nám někdo něco slíbil a my mu nalétli. to není podvod, ale naše blbost). Sem také patří ti, které postihne justiční omyl.

Dále by asi někdo přidal požár, povodeň, a další přírodní katastrofy a ještě nehody, jako třeba výbuch plynu apod. Ale... Ale pokud je člověk pojištěný, tak mu to zaplatí pojišťovna, tak takové případy vynechám. Protože, kdo není pojištěn, je blbec, který potom může nadávat sám sobě.

No a které opravdu nemohu litovat, ale ještě jim říci: dobře ti tak, je ten, kdo se do maléru a na dno společnosti dostane díky: alkoholu, drogám, hráčské vášni (sázky, karban, hrací automaty), spravedlivě trestaní, předlužení, neplatiči, práce se štítící, agresivní na okolí.

Další srovnání socialismu a kapitalismu, pro ty, co zapomínají.

Další připomínka a srovnání, jak bylo tenkrát a jak je dnes. Pod článkem jsou odkazy na originální text.

Na zprávu se srovnáním nákladů na živobytí v roce 1985 a v roce 2012 jsem dostal, mimo jiné, připomínku, že také knihy jsou drahé. To jistě jsou. Co také dnes není drahé. :-) A protože knihy jsou mi obzvlášť drahé, přesvědčil jsem se, jak se to s knihami má ve skutečnosti. Vypsal jsem si ceny převážně beletristických publikací tak, aby pokrývaly období od roku 1948 až do roku 1989 a srovnal je se stejnými nebo alespoň podobnými tituly, které vyšly od roku 2006 až do roku 2012. Výsledek vyplývá z následující tabulky. Alespoň pro krásnou literaturu tedy platí, že ji v současnosti pořídíme též o něco levněji (i když ty rozdíly nákladů obvykle nejsou nijak dramatické). Přesněji řečeno, bylo obtížné najít alespoň nějaký příklad s vyššími současnými náklady oproti nákladům dřívějším. Když navíc uvážíme, že zhruba od poloviny šedesátých let se začala rapidně zhoršovat kvalita tisku a zejména použitého papíru pro výrobu a před tím běžné obrázky z knih takřka vymizely (s výjimkou dětských), pak je rozdíl mezi hodnotou současných vydání oproti "předraženým" normalizačním podstatně vyšší. Příjemný zbytek března, měsíce knihy, přeje Roman

Ceny
V souvislosti se zvýšením nižší sazby daně z přidané hodnoty od ledna 2012 se u nás začínají zase množit nářky, jak je vše strašně drahé a jak už si nebudeme moci dovolit ani jíst. Jsem příznivcem minimálního zdanění (čehokoliv). Není těžké dokázat, že ve státech se spíše nízkým zdaněním se obvykle všem společenským vrstvám žije znatelně lépe než ve státech se spíše vysokým zdaněním. Minimalistická státní správa bývá také efektivnější, přesnější, obratnější a méně náchylná ke korupčním praktikám než velké administrativní molochy. Existují i výjimky pravidlo potvrzující (např. Dánsko). Jedinou úzce menšinovou entitou, které vyhovuje vysoké zdanění a složité daňové systémy se spoustou zvláštností, privilegií, výminek, úlev, zvýhodnění, jsou politici. Když totiž politici dostanou k přerozdělování menší objem peněz (vybraný na daních), získají mnohem menší prostor k uplácení zájmových skupin nebo voličů "rozdáváním dárečků" před volbami a také je daleko lépe vidět, co politici se státními financemi provádí, zda hospodaří moudře s rozvahou či nekoncepčně, zkratkovitě, bohémsky, zda hospodaří spíše poctivě či spíše hledí ulít si něco pro sebe a své kamarádíčky. Zkrátka mají menší moc a zároveň jsou lépe kontrolovatelní. Proto politici nemají rádi nízké daně, ale zbožňují co možná nejsložitější a nejméně průhledné přerozdělování (které schovávají za líbivá hesla o sociální spravedlnosti).

Přestože tedy volám spíše po snižování (všech) daní, považuji bědování spoluobčanů, jak hluboko mají do kapsy, za směšné a hloupé. Obyvatel české kotliny dosud neměl v nám známé historii tak nízké náklady na živobytí, jaké jsou počátkem jedenadvacátého století. A ani vyšší sazba DPH to nezměnila. Jestli tomu nechcete věřit, nahlédněte do níže uvedené tabulky. Je dostatečně výmluvná. Než si přehled prostudujete, přečtěte si ještě dvě poznámky, které považuji za důležité.

a) Data k roku 1985 čerpám z publikace Statistická ročenka ČSSR 1986. Jedná se tedy o stará dobrá nefalšovaná socialistická data, žádné kapitalistické žonglování s čísly. :-) Ale bez ironie, podobné odborné práce vycházely i v normalizačním Československu pečlivě a poctivě provedené. Statistická ročenka je důvěryhodným zdrojem informací. Svědčí o tom mimo jiné také to, že fakta, která si pamatuji ze svého dětství, s ročenkou bezvýhradně souhlasí, v delších časových řadách je zohledněna a výslovně jmenována měnová reforma z roku 1953 a v mezinárodním srovnávání se nepokrytě se zveřejňují i takové přehledy, které neukazují ČSSR (a další socialistické státy) ani trochu v dobrém světle.

b) V tabulce pracuji s průměrnou mzdou. Než se začnete obligátně rozčilovat, že nepobíráte mzdu ani průměrnou, vysvětlím, že tento případný argument je zcela bezpředmětný. Průměrná mzda je makroekonomický statistický ukazatel. Aritmetický průměr sám o sobě nám samozřejmě neříká nic o tom, co si za tu částku můžeme koupit, jak široké rozpětí oběma směry od průměru je mezi nejvyšší a nejnižší započítanou mzdou, kolik kterých hodnot průměr obsahuje atp. Lidově řečeno, z hodnoty průměrné hrubé mzdy samotné nepoznáme, jestli se máme dobře nebo špatně. Údaj se však výborně hodí pro celkové porovnání různých států, oblastí, regionů mezi sebou nebo pro celkové porovnání různých období jednoho státu, oblasti, regionu (což je náš případ). Jako v současnosti třeba nedosahujete na průměrnou hrubou mzdu, pak přibližně ve stejném poměru byste na ni nedosáhli ani v roce 1985. Proto následující tabulka odhaluje poměrně přesně, o kolik byly pro každého jednotlivého z nás životní náklady v osmdesátých letech dvacátého století v socialistickém Československu vyšší nebo nižší než v současnosti; a to nezávisle na tom, jak moc se mohou konkrétní příjmy každého z nás vzdalovat od aritmetického průměru.

Mzdy
V nominálním vyjádření nestouply platy ani 15x, jak se domnívají někteří, ani nestagnují, jak tvrdí oponenti těch prvních. Pravda je někde uprostřed. Nominálně se platy zvedly v průměru zhruba 8x. (Samozřejmě některé obory zažily nárůst o něco vyšší a jiné zase nižší, než je průměr.)

Potraviny
Náklady na pořízení základních potravin byly v osmdesátých letech 1,2 až 2,2x vyšší, než jsou dnes. Vepřové maso stálo dokonce 3,6x víc než v současnosti. Některé potraviny byly za socialismu dotované ze státního rozpočtu. Koncový zákazník v maloobchodě je pořizoval za nižší ceny, než činily výrobní náklady. Takto potrefený byl především chléb a mléko, což je dobře vidět na cenách v tabulce. Zajímavé je, že dotace už se nevztahovaly na mouku nebo rohlíky (obojí je dnes výrazně levnější) a patrně ani na mléčné produkty. Jako jedinou v současnosti dražší potravinu jsem našel rýži. To nesouvisí s hospodařením Československa nebo Česka nýbrž s tím, že cena rýže na světových trzích se v posledním čtvrtstoletí znásobila hned několikrát. V tabulce jsem navíc zvolil jednu z nejkvalitnějších odrůd, jíž by ty socialistické sáčky štěrkopísků z Ulánbátaru obohacené o několik rýžových zrnek nemohly konkurovat. Tady soudruhům nemístně fandím, není totiž rýže jako rýže. Avšak pozor, v některých obchodních domech - nejmenuji, abych jim nedělal reklamu - seženete v současnosti 500 gramů rýže i pod 20 Kč. Takže taková pak vychází jen zhruba na 50% nákupní ceny rýže za socialismu. Ale tohle zboží, prosím pěkně, není skutečná rýže. A můžete si být jisti, že v Thajsku, ve Vietnamu nebo v Pákistánu by to nejedli ani bezdomovci. Rovněž u uzenin nadržuji socialismu, když srovnávám turistu s podstatně luxusnějšími salámy, které přesto vítězí i v pořizovacích nákladech. Třeba Pelant prodává 1 kg turisty za 125 Kč, oproti tomu byl socialistický turista 3,7x(!) dražší. Povšimněte si též, že i stravování v restauracích vychází dnes levněji než dříve. Pochopitelně jde o jídla hotová (jiná kdysi ani v nabídce nebyla). Ještě bych zdůraznil, že cena jak lahvového tak točeného piva je nižší, než bývala. Řeči typu Vláda, která zdraží pivo, dlouho nevydrží, jsou nesmyslné hned dvakrát. Jednak ceny neurčuje vláda, druhak ceny piva klesly.

Obuv a oděv
Náklady na pořízení obutí a ošacení byly v osmdesátých letech 1,5 až 3,0x vyšší, než jsou dnes. Příkladně kvalitní značkové bavlněné džíny koupíte běžně za 1 000 až 1 500 Kč. Když si počkáte na výprodej sezónní nebo starších modelů, dostanete je klidně za polovinu. Něco takového před pětadvaceti lety prakticky nehrozilo. Dokonce v současnosti ještě stále můžete - což nedoporučuji - narazit na tržnice s jeans za čistačice velikosti yťytěl, které usmlouváte na ťopadesá a máte bavlněné džíny třeba 15x, 20x levněji než normalizační tesilky. Pokud vám tedy svědomí dovolí kupovat zboží, o kterém víte (nebo byste mohli vědět, kdybyste chtěli), že je vyrábějí dětští otroci v Bangladéši nebo Číně v šestnáctihodinových směnách jen za stravu a nocleh a že pašující překupníci okradli náš stát (nebo i státy jiné) na clu a že trhovec neplatí našemu státu daně.

Drogerie, stavební materiál, nábytek.
To všechno je v současnosti levnější. O rozmanitosti nabídky a její každodenní dostupnosti oproti umakartové a ještě nedostatkové uniformitě se jistě nemusím zmiňovat.

Spotřební elektronika
V této kategorii jsou rozdíly ve prospěch dnešku obrovské. Většina přístrojů ani nesnese srovnání. Moderní typy jsou mnohem větší nebo menší (podle požadavků), energeticky úspornější, tišší, výkonnější, funkčnější a přesto několikanásobně levnější. Ne vždy je za tak velký cenový rozdíl zodpovědné plánované hospodářství ČSSR. Někdy spotřebiče zlevnil progresivní vývoj nových technologií. I tak působí některá čísla až neuvěřitelně. V roce 1985 bylo zapotřebí k nákupu barevného televizoru pět (5) průměrných hrubých platů, zatímco dnes stačí čtvrtina (0,25) průměrného hrubého platu. Náklady na pořízení nového televizoru činí dnes jen 5% nákladů na pořízení nového televizoru v roce 1985.

Automobily
Náklady na pořízení osobního automobilu byly v osmdesátých letech více než 2x(!) vyšší, než jsou dnes pro vůz přibližně stejné třídy - Škoda 130 L proti Škoda Fabia. Pokud zohledníme, že vozy z osmdesátých let měly nižší výkon, vyšší spotřebu, jedovatější emise a že o současných samozřejmostech, jako jsou přímý střik paliva, ABS, airbag, klimatizace, výškově stavitelný volant, elektrické ovládání zpětných zrcátek nebo otevírání oken či palubní počítač, jste mohli dříve jen snít, pak jsou ceny starších vozů proti dnešním podobně astronomické jako u elektrických spotřebičů. Na Škodu 130 L jste potřebovali 23 průměrných hrubých platů, dnes slušně vybavenou Škodu Fabii s dospělým motorem pořídíte za 11 průměrných hrubých platů. Spokojíte-li se s jakýmkoli novým vozem, stačí vám 190 000 Kč, tedy 8 průměrných hrubých platů. A zdá se vám drahý benzín? Pak vězte, že přes vysoké ceny surové ropy na světových trzích a přes speciální spotřební daň stojí v únoru 2012 benzín méně něž polovinu(!) toho, co byste za něj museli zaplatit v roce 1985 (pokud byste si tehdy vůbec mohli dovolit automobil).

Plyn, uhlí, voda
A teď k tomu, co dnes stojí jednoznačně a výrazně více. Zemní plyn kupujeme zhruba 2,6x dráž než v osmdesátých letech. Uhlí nás stojí též více: 2,6x černé a 1,7x hnědé. Ceny vodného a stočného z osmdesátých let jsem bohužel nenašel, nevím tedy o kolik je dražší, ale určitě sem patří.

Kultura
Kino je dnes dražší 1,2x až 5,7x. S divadlem je to obdobné. Rozpětí vstupného je značné. Liší se okres od okresu, město od města, i v jednotlivých kulturních zařízeních nebo podle typu představení a cílové skupiny návštěvníků.

Autobus, metro, tramvaj, trolejbus, vlak
Ve veřejné dopravě je to srovnání obzvlášť zajímavé. Vlak na větší vzdálenosti zlevnil, naopak zdražil na kratších trasách. Meziměstská autobusová doprava je v současnosti (pro mne překvapivě) levnější, než bývala za normalizace. Je vhodné zmínit, že dnes jezdí méně spojů (naproti tomu bývají pohodlnější a čistší). Zásadně však zdražila MHD. V Praze 3,1x
nepřestupní jízdenka a 4,1x přestupní jízdenka oproti jednorázové jízdence za 1 Kčs. Tady ovšem zase člověk získává více služeb. Síť pražské MHD se velmi rozrostla a spojů na páteřních linkách významně přibylo, v dopravní špičce už se více souprav metra na tratě ani nevejde.

Elektřina
Tohle je pro mne největší překvapení celé analýzy. Nejprve jsem si myslel, že mám v tabulce chybu. Pro jistotu jsem položku ručně přepočítal. Také jsem se nechal alespoň v něčem ovlivnit věčnými stesky "zoufale chudých" Čechů a předem očekával drahou elektřinu. :-) Ať počítám, jak počítám, v posledním ročním vyúčtování (od května 2010 do května 2011) za naši domácnost činí náklady na 1 kWh 5 Kč, což je zhruba 61% toho, co bychom platili v osmdesátých letech. Takže i elektřina je dnes levnější, než bývala.

V analýze mi chybí dvě důležité položky. Nájemní bydlení a pořízení bytu nebo domu. Nemám dostatek podkladů k serióznímu srovnání, pokud to vůbec srovnat lze. Domnívám se, že nájmy jsou i
přes extrémní výstřelky k centrech krajských měst celkově nižší, ale nevím, nezkoumal jsem. U nemovitostí netuším. I když základní stavební materiál, jak ukazuje tabulka, stojí méně než kdysi.

Shrnutí.
Dražší je dnes voda, plyn, uhlí, kino, divadlo, poštovné, kadeřnictví, vlak na kratší vzdálenosti, MHD a rýže.

Poštovným, kadeřnictvím, vodným a stočným, stejně jako rýží bych se netrápil. Nejedná se o částky, které by významně zasahovaly do rozpočtů jednotlivých domácností. Divadlo a kino navštěvuje jen hrstka fanoušků. Většina sleduje jen laciné (doslova i obrazně) televizní soutěže a seriály, filmy pak krade a přepaluje na levná DVD. Takže náklady na kulturní vyžití opět do rodinných rozpočtů nijak zásadně nevstupují. Veřejná doprava už je podstatnější žrout peněz pro toho, kdo je na ní závislý. Pro děti, žáky, studenty a seniory nabízejí dopravní podniky citelné slevy na jízdném. Dospělí pracující by si na cestu do práce vydělat měli. Pokud to nedokážou, musejí změnit bydliště nebo práci, případně chodit pěšky. Zbývají nám náklady na vytápění. Kdo nechce v zimě zmrznout, musí platit. Výhodné jsou investice do zateplení domů, vrátí se poměrně brzy. Také je dobré opustit představu, že je nutné vyhřívat byt na trenýrkovou teplotu. 19 až 20°C stačí. Je to zdravější a levnější.

Životní náklady každého z nás tedy ovlivňují jedna nebo dvě rozpočtové položky, které jsou (či mohou individuálně být) dnes prokazatelně a podstatně dražší. Vytápění (uhlím či plynem) a cesta do školy nebo zaměstnání (vlakem na kratší vzdálenosti či MHD). Všechny ostatní životní potřeby lze uspokojit levněji, většinou výrazně levněji, než tomu bylo před čtvrtstoletím. Ještě si stále myslíte, že je u nás draho?

----------------------------------------------------

http://www.malepenize.cz/2012/06/04/pripad-byla-vyssi-mzda-za-komunistu-nebo-je-dnes.html