💥 "Je zásadní uznat, že Židé v Izraeli NEJSOU osadníky-kolonisty❗ Jak židovské, tak arabské vazby na tento region jsou hluboce provázané. Dosažení trvalého řešení konfliktu vyžaduje spíše pečlivě vyjednané DOHODY MEZI ZÚČASTNĚNÝMI STRANAMI než jednostranné deklarace a postoje," píše Julie Sebutinde, místopředsedkyně ICJ, ve svém poradním stanovisku v červenci 2024. Její stanovisko je stále velmi aktuální.
Zde je překlad 1. části:
"Dříve než se budeme zabývat otázkami, které vzneslo Valné shromáždění, je nezbytné pochopit historické nuance izraelsko-palestinského konfliktu.
Izraelsko-palestinský konflikt má původ ve sporných nárocích na svrchovanost nad územím zahrnujícím britskou mandátní Palestinu v roce 1947.
Židovský národ považuje tuto oblast za svou historickou vlast, zatímco palestinští Arabové a jejich spojenci ji považují za vlast palestinských Arabů.
Panarabský pohled vidí jádro konfliktu ve vysídlení palestinských Arabů z tohoto území a v následných územních ziscích Izraele na tomto území. Izrael je podle nich často považován za agresivní a expanzivní a za hlavní zdroj regionálních nepokojů.
Jejich odpor vůči Izraeli vychází z panarabského přesvědčení, že Palestinci jsou podstatnou součástí jednoty arabského světa a že Palestina jako jejich vlast by měla zůstat nerozdělena.
Tento postoj je podpořen přesvědčením, že palestinští Arabové jsou homogenním původním národem, který má ke spornému území hluboký vztah a nezadatelné právo se na něj vrátit a uplatňovat na něm právo na sebeurčení.
Palestinská národní charta, čl. 1, stanoví, že „Palestina je vlastí arabského palestinského lidu: je nedělitelnou součástí arabské vlasti a palestinský lid je nedílnou součástí arabského národa“. Článek zakládá palestinskou identitu v kontextu širších arabských národů a potvrzuje nedělitelnost Palestiny jako vlasti palestinského lidu. Článek 6 stanoví: "Palestinci jsou ti arabští státní příslušníci, kteří do roku 1947 běžně pobývali v Palestině bez ohledu na to, zda z ní byli vyhnáni, nebo v ní zůstali. Každý, kdo se narodil po tomto datu z palestinského otce, ať už v Palestině, nebo mimo ni, je rovněž Palestinec."
👉 Na druhou stranu židovský národ má STAROBYLOU HISTORII na stejném sporném území, které bylo v době britského mandátu známé jako „Palestina“ a po získání nezávislosti jako Izrael.
👉 Jejich NÁROK NA DOMORODOST se zakládá na NEPŘETRŽITÝCH historických a kulturních vazbách, které existovaly dlouho před Balfourovou deklarací z roku 1917 nebo britským mandátem z roku 1922 či vznikem Izraele jako nezávislého státu v roce 1948.
👉 Jejich NÁROK NA TOTO ÚZEMÍ sahá až do dob starověkého Izraelského království před 3 000 lety. Jejich pouto k této zemi PŘETRVÁVÁ navzdory protivenstvím, pronásledování a diaspoře, kterým židovský národ po tisíciletí čelil.
Izrael tvrdí, že podstatou konfliktu nejsou soupeřící územní nároky jako takové, ale spíše panarabské POPÍRÁNÍ existence a legitimity Izraele jako nezávislého nearabského státu v regionu, který je vnímán jako patřící výhradně Arabům. Podle Izraele je cílem jeho protivníků ZLIKVIDOVAT jeho existenci jako národa, a proto jsou akce Izraele čistě obranné, zaměřené na ochranu jeho svrchovanosti před těmito existenčními hrozbami.
Bez ohledu na rozdílné pohledy na jeho původ a povahu zahrnuje izraelsko-palestinský konflikt složité historické, kulturní, ideologické a územní problémy, na nichž se podílí více států a nestátních aktérů.
👉 Podle mého názoru je před zodpovězením otázek položených Valným shromážděním nezbytné POCHOPIT historické nuance izraelsko-palestinského konfliktu, včetně soupeřících územních nároků stran v bývalé britské mandátní Palestině, jakož i předchozí a probíhající snahy o řešení konfliktu prostřednictvím vyjednávacího rámce stanoveného Radou bezpečnosti.
👉 Při uznání arabských nároků na území je zásadní uznat, že ani Židé v Izraeli NEJSOU osadníky-kolonisty. Jak židovské, tak arabské vazby na tento region jsou hluboce provázané.
👉 Dosažení trvalého řešení konfliktu vyžaduje spíše pečlivě vyjednané DOHODY MEZI ZÚČASTNĚNÝMI STRANAMI než jednostranné deklarace a postoje.
❗ Soudní doporučení založená na jednostranných narativech a vydaná v kontextuálním vakuu mají nejmenší šanci pomoci Valnému shromáždění OSN nebo Radě bezpečnosti dosáhnout tohoto ušlechtilého cíle.
▪️ Konkurenční územní nároky na území bývalé mandátní Palestiny
Abychom mohli odpovědět na otázky položené Valným shromážděním, je nutné posoudit konkurenční historické a územní nároky obyvatel území dříve známého jako britská mandátní Palestina. Historie Palestiny a Izraele nezačala Balfourovou deklarací z roku 1917, britským mandátem z roku 1922 ani vyhlášením nezávislosti Izraele v roce 1948.
Dějiny obyvatel území dříve známého jako britská mandátní Palestina trvají spíše tisíciletí, jak je stručně popsáno níže.
▪️ Židovský národ
V rozporu s obecným míněním dostupné DŮKAZY ukazují, že již od roku 1200 př. n. l. existoval židovský národ na území známém jako dnešní Izrael (v době britského mandátu v letech 1922-1947 známý také jako „britská mandátní Palestina“) jako soudržná národní skupina s dobře zavedenou a zformovanou kulturou, náboženstvím a národní identitou, jakož i FYZICKOU PŘÍTOMNOSTÍ, která se udržela po staletí navzdory ničivým dopadům dobytí a rozptýlení do exilu.
Starověký Izrael existoval v letech 1000-586 př. n. l., což dokládají současné archeologické nálezy. Starověký Izrael byl rozdělen na dvě provincie či království: severní království zvané Izrael, jehož hlavním městem bylo Samaří; a jižní provincie Judea neboli Juda (hebrejsky J'hudah) s hlavním městem Jeruzalémem.
Existuje mnoho důkazů o tom, že Židé žili v oblasti starověkého Izraele v letech 1000-586 př. n. l.. Toto období odpovídá éře sjednocené monarchie za králů Saula, Davida a Šalomouna a následnému rozdělení izraelského a judského království.
Důkazy zahrnují archeologické nálezy v Davidově městě. Vykopávky v jeruzalémském „Davidově městě“ odhalily stavby, opevnění a artefakty datované do doby tradičně spojované s vládou krále Davida. Nápis nalezený v Tel Danu zmiňuje „Davidův dům“ a poskytuje mimobiblické důkazy o Davidově dynastii. Mešská stéla (známá také jako Moábský kámen) je artefakt z 9. století př. n. l., který odkazuje na Izraelské království a jeho interakce se sousedním Moábem. Ostraky (keramické střepy s nápisy) nalezené v Lachiši z konce 7. století př. n. l. umožňují nahlédnout do správy a vojenských záležitostí Judského království. Četné artefakty, včetně keramiky, pečetí a nápisů, byly nalezeny po celém Izraeli a Judsku. Tyto artefakty dokládají existenci usedlé, gramotné společnosti, která se zabývala obchodem, zemědělstvím a správou věcí veřejných.
Hebrejská Bible (Starý zákon) podrobně popisuje historii, kulturu a správu Izraelitů v tomto období. Ačkoli jsou tyto texty náboženské povahy, mnozí vědci je považují za cenné historické dokumenty.
Asyrské nápisy a kroniky zmiňují izraelské a judské království, včetně vzájemných vztahů, konfliktů a poplatků. Například na Černém obelisku Šalmanesera III. je vyobrazen izraelský král Jehu, který platí asyrskému králi tribut. Tyto kombinované archeologické, textové a historické důkazy POTVRZUJÍ EXISTENCI A NEPŘETRŽITÉ OBÝVÁNÍ židovského národa ve starověkém Izraeli v období 1000-586 př. n. l..
V průběhu času byla starověká izraelská země vystavena různým výbojům a okupacím ze strany silnějších království, včetně Babylonské říše (586-539 př. n. l.), Perské říše (539-332 př. n. l.), helénistické éry (332-167 př. n. l.), dynastie Hasmoneovců (167-63 př. n. l.), Římská říše (63 př. n. l.-324 n. l.), byzantská éra (324-638 n. l.), arabský chalífát (638-1099 n. l.), křižáci (1099-1291 n. l.), mamlúcká éra (1291-1517 n. l.), Osmanská říše (1517-1917 n. l.) a britský mandát (1917-1948). Přestože tyto dobyvačné výboje vedly k tomu, že mnoho Židů bylo vyhnáno nebo rozptýleno do různých částí světa na více než 1500 let, existoval zbytek, který NADÁLE ŽIL V ZEMI dnešního Izraele, dokud se v roce 1882 a v následujících letech nezačal vracet značný počet Židů. V té době v zemi nežilo více než 250 000 Arabů. V roce 1948, po holocaustu, získal Stát Izrael nezávislost neboli sebeurčení.
Výše uvedenou historii posilují nedávné archeologické DŮKAZY získané systematickým výzkumem všech pozůstatků minulosti země od pravěku až po konec osmanské nadvlády, které jasně odhalují historickou vazbu mezi židovským národem a Zemí izraelskou a odkrývají pozůstatky jeho kulturního dědictví v jeho vlasti.
Tyto viditelné pozůstatky pohřbené v půdě představují fyzické SPOJENÍ mezi minulostí, přítomností a budoucností židovského národa v této části světa. Lze tvrdit, že PRÁVĚ TATO HISTORIE byla pro civilizované společenství národů prostřednictvím Organizace spojených národů podnětem k obnovení „národní vlasti židovského národa“ v roce 1948.
▪️ „Syria Palaestina“
Územně se název „Palestina“ vztahoval vágně na oblast, která byla 400 let před první světovou válkou součástí Osmanské říše.
V roce 135 n. l., po potlačení druhého židovského povstání v provincii Judea neboli Juda, Římané tuto provincii PŘEJMENOVALI na „Syria Palaestina“ (neboli „Palestinská Sýrie“).
Římané tak učinili za trest, aby se znelíbili „Y'hudim“ (židovskému obyvatelstvu) a smazali spojení mezi nimi a jejich provincií (hebrejsky známou jako Y'hudah). Název „Palaestina“ se používal ve vztahu k lidu známému jako Pelištejci, který se vyskytoval na pobřeží Středozemního moře. Pelištejci jsou starověký kmen, který se přistěhoval z egejské oblasti a usadil se v oblasti Kanaánu, zhruba odpovídající dnešnímu pásmu Gazy, jižnímu Izraeli a části jihozápadního Libanonu, a který byl znám svými konflikty s Izraelem.
Pojem „Palestina“ se používal po staletí BEZ PŘESNÉHO GEOGRAFICKÉHO NEBO ÚZEMNÍHO VYMEZENÍ.
Před vznikem „britské mandátní Palestiny“ se palestinští Arabové považovali za jednotnou identitu s Araby v subregionu až do dvacátého století.
Když významný americký arabský historik, profesor Philip Hitti, svědčil v roce 1946 před anglo-americkým výborem proti rozdělení mandátní Palestiny, poznamenal: „V dějinách nic takového jako ‚Palestina‘ neexistuje, rozhodně ne.“
První palestinsko-arabský kongres, který se sešel v Jeruzalémě od 27. ledna do 10. února 1919, aby vybral palestinské zástupce pro pařížskou mírovou konferenci, přijal rezoluci, v níž mimo jiné považoval Palestinu za nedílnou součást arabské Sýrie.
První palestinský arabský kongres, který se konal v lednu a únoru 1919 v Jeruzalémě, byl významnou událostí v dějinách palestinského nacionalismu. Na tomto kongresu se sešli zástupci různých palestinských regionů, aby diskutovali o svých obavách a aspiracích v reakci na politické změny po první světové válce a rozpadu Osmanské říše.
Mezi hlavní rezoluce a prohlášení kongresu patřilo odmítnutí Balfourovy deklarace z roku 1917, která podporovala zřízení „národního domova pro židovský národ“ v Palestině.
Delegáti to považovali za ohrožení práv a existence arabských obyvatel Palestiny. Kongres požadoval nezávislost Palestiny jako součásti většího arabského státu. Usilovali o vymanění se z britské kontroly a stavěli se proti jakékoli formě zahraničního mandátu nebo kolonizace. Kongres zdůrazňoval jednotu Palestiny s větším arabským světem, prosazoval úzké vazby se sousedními arabskými zeměmi a vytvoření jednotné arabské fronty na ochranu jejich zájmů. Delegáti vyzvali k vytvoření demokratické vlády v Palestině, která by zastupovala její arabskou většinu, a k právu na sebeurčení bez vnějších zásahů.
Sjezd se rozhodl vyslat delegaci na pařížskou mírovou konferenci, která by předložila jejich požadavky a stížnosti a usilovala o mezinárodní uznání a podporu jejich věci.
Usnesení prvního palestinského arabského kongresu položila základy palestinského národního hnutí a odrážela aspirace a obavy tehdejšího arabského obyvatelstva v Palestině.
Místní arabský vůdce řekl Peelově komisi, která nakonec navrhla rozdělení Palestiny: "Žádná taková země [jako Palestina] neexistuje! 'Palestina' je termín, který si vymysleli sionisté! . . . Naše země byla po staletí součástí Sýrie."
▪️ Vznik „britské mandátní Palestiny“ ve 20. letech 20. století
Po porážce Osmanské říše v první světové válce a následném rozdělení osmanských území Společností národů vznikla v roce 1922 Britská mandátní Palestina. Palestinský mandát byl mandátem „třídy A“ uděleným Velké Británii, jehož hlavním úkolem bylo obnovit národní domov pro židovský národ, zejména pro ty, kteří utíkali před pronásledováním a holocaustem.
Británie vydala Balfourovu deklaraci v roce 1917 a v roce 1922 ji začlenila do konečného schváleného textu mandátu. Balfourova deklarace uváděla, že britská vláda „upřednostňuje zřízení národního domova pro židovský národ v Palestině“ a souhlasí s tím, že Británie vynaloží „veškeré úsilí“, aby to usnadnila, aniž by byla dotčena „občanská a náboženská práva stávajících nežidovských komunit v Palestině“.
K formálnímu zřízení britské mandátní Palestiny došlo 24. července 1922, kdy Společnost národů udělila Británii mandát, který oficiálně vstoupil v platnost 29. září 1923.
Územní rozsah britské mandátní Palestiny původně zahrnoval dvě oblasti označované jako Transjordánsko (na východě) a Palestina (na západě). Hranice původní mandátní Palestiny byly na základě jednání a dohody stanoveny takto. Hranice na severu vzešla z anglo-francouzských jednání v roce 1923. Ta na jihu byla stanovena smlouvami v polovině 20. let 20. století mezi Velkou Británií a novým státem Saúdskou Arábií. Hranice mezi mandátem Palestina a mandátem Mezopotámie (Irák) neměla bezprostřední význam vzhledem k tomu, že se linie nacházela uprostřed neobydlené pouště a Británie kontrolovala obě strany.
Tato hranice byla nakonec stanovena výměnou dopisů v roce 1932. Východní část mandátní Palestiny (tvořící 80 % území a známá jako „Transjordánsko“) zůstala pod britskou správou až do 25. května 1946, kdy se stala nezávislým Transjordánským královstvím a později byla přejmenována na Jordánsko.
Západní část mandátní Palestiny (která tvoří 20 % území a byla označována jako „Palestina“) zůstala pod britskou mandátní správou až do května 1948, kdy Velká Británie mandát ukončila. Právě toto poslední území tvořící 20 % původního mandátu Palestina (dnes označované jednoduše jako „Palestina“) zůstává předmětem sporu v izraelsko-palestinském konfliktu.
▪️ Rozdělení mandátní Palestiny a návrh na „dvoustátní řešení“
Návrh na vytvoření dvoustátního řešení na území britské mandátní Palestiny (jednoho pro židovské a druhého pro arabské obyvatelstvo) byl opakovaně zařazován na pořad jednání OSN, ale byl OPAKOVANĚ ODMÍTÁN arabským obyvatelstvem žijícím na tomto území i arabskými sousedy Izraele.
Konec 1. části překladu. Více k tématu "dvoustátního řešení" v 2. části textu.
_____________
Nesouhlasné stanovisko místopředsedkyně Sebutinde ke stanovisku "Právní důsledky vyplývající z politiky a postupů Izraele na okupovaném palestinském území, včetně východního Jeruzaléma", ICJ.
https://icj-cij.org/node/204162